Jaroslav Jánošík je už čtyři desetiletí nedílnou součástí Teplárny Liberec. Začínal jako provozní elektrikář, dnes dohlíží jako dispečer na celý systém dodávky tepla a elektřiny. V rozhovoru se ohlíží za svými začátky, proměnami v oboru i momenty, které m
16. 04. 2025Letos slavíme výjimečné pracovní jubileum jednoho z našich dlouholetých kolegů – dispečera Jaroslava Jánošíka, který je součástí Teplárny Liberec už neuvěřitelných 40 let.
Za tu dobu se z mladého provozního elektrikáře stal klíčovým článkem provozu a svědkem zásadního technologického vývoje. Ve svém rozhovoru se s námi podělil o své začátky, pracovní zkušenosti i pohled na proměny v teplárenství. Ať už mluví o výzvách každodenní práce, spolupráci s týmem nebo volném čase v přírodě, je z jeho slov cítit profesionalita, pokora a lidský přístup, který z něj dělá skutečnou oporu našeho kolektivu.
👉 Jaroslave, jak jste se dostal k práci v Teplárně Liberec?
Do teplárny jsem nastoupil před 40 lety a tehdy jsem ani netušil, že zde strávím tak dlouhou dobu. Vystudoval jsem Střední průmyslovou školu elektrotechnickou, proto pro mě místní teplárna byla logickou volbou. Začínal jsem jako provozní elektrikář. Postupným seznamováním se s provozem a rozšiřováním vědomostí jsem se vypracoval až na pozici dispečera.
👉 Jaké byly vaše začátky? V čem byla práce jiná než dnes?
Technologie se za těch 40 let neuvěřitelně (zásadně) změnily. Když jsem začínal, spousta věcí se prováděla manuálně, hodně takových zařízení jsme již demontovali a nahradili novými. Dnes zde máme moderní systémy a digitalizaci. Ale jedna věc zůstala stejná – důležitost lidského faktoru. Musíme se rychle a odborně rozhodovat.
👉 Na jakou pracovní zkušenost nebo událost za těch 40 let nejraději vzpomínáte?
Těch zážitků je spousta, ale asi nejvíce si cením situací, kdy jsme s týmem museli čelit nečekaným problémům a složitým případům a společně jsme je zvládli. To nám utužuje kolektiv a přináší pocit dobře odvedené práce.
👉 Jak byste popsal svou práci v Teplárně Liberec?
Jako dispečer mám na starosti dozor nad celým systémem dodávky tepla a elektřiny. Sleduji provoz, vyhodnocuji data a reaguji na jakékoli odchylky. Každý den je jiný a vyžaduje rychlé rozhodování.
👉 Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Nejvíc mě baví dynamika práce. Každý den přináší nové výzvy a potřeba operativně reagovat na situace mě udržuje neustále ve střehu. Také mě těší, že pomáhám zajišťovat teplo pro celý Liberec.
👉 Jaké dovednosti jsou pro tuto práci klíčové?
Určitě technické znalosti, logické myšlení a schopnost rychlého rozhodování. Důležité je taky umět spolupracovat v týmu a dobře komunikovat.
👉 Jak se podle vás proměnil obor teplárenství za dobu, co v něm pracujete?
Změnil se výrazně, především díky modernizaci a digitalizaci. Dříve bylo více manuální práce, dnes se spoléháme na chytré systémy a automatizaci. Klade se větší důraz na účinnost a ekologii, zejména co se týče výrobních zařízení i paliv. Přesto ten lidský faktor stále zůstává klíčový.
👉 Jaký je váš typický pracovní den?
Začínám převzetím informací od předchozí směny. Následně řeším aktuální situaci, aby provoz byl optimalizovaný a ekonomický. Operativně reaguji na příchozí data, provádím jejich analýzu a komunikuji s kolegy z teplárny i sousední spalovny tak, aby celý systém dobře fungoval.
👉 Jak trávíte volný čas mimo práci?
Rád sportuji, jezdím na kole, ledních i in-line bruslích, v zimě na běžkách. Miluji přírodu, a tudíž i pěší výlety, lezu ferraty. Ve volných chvílích si odpočinu u čtení dobré knížky nebo při sledování kvalitního filmu.
Jaroslavovi děkujeme za čtyři desetiletí poctivé práce, spolehlivosti a odhodlání.
Jeho příběh je krásným důkazem toho, že i v dnešní uspěchané době má smysl budovat profesní dráhu na jednom místě – když člověka práce naplňuje, dává mu smysl a stává se jeho srdeční záležitostí.
Věříme, že Jaroslav bude inspirací i pro další generace a přejeme mu do dalších let pevné zdraví, dostatek sil a spoustu radosti jak v práci, tak v osobním životě.